Nagomi-tei Yokohama

REVIEWS of  Moon in Water   in Japanese with English translation.
— a concert by Anne Norman (shakuhachi) & Uehata Masakazu (piano & reed organ) 
14th  July 2019, Nagomitei, Yokohama.

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日本古来の楽器である尺八で奏でられた音は、私の知るそれとは全く別次元のモノでした。最早それは尺八ではなく、あえて名前をつけるとしたらShakuhachiという新しい楽器の音色に、心を静かに揺さぶられる感覚にとらわれた。

横浜のなごみ邸で行われた「水の月」と銘打たれたライブで、初めてアン・ノーマンさんの尺八を聞いた。

オーストラリア人である彼女が奏でる音は、オーストラリアの先住民アボリジニのデジュリドゥを思わせるものであったり、ハーモニカのハンドブロウであったり、フルートのフラッターやブロウといった様々な楽器の奏法を取り込んでいて、尺八という楽器の枠を超えた素晴らしい演奏だった。そしてピンク・フロイドやイエスなどを感じさせるプログレッシブロックの匂いが、そこここに散りばめられているのには、驚きとともにニヤッとしながら楽しませてもらった。

彼女の演奏で一番心に引っかかったのは、そこにある風景や情景でした。それを最も感じたのはライブタイトルである「水と月」をテーマにした即興演奏でした。静かなピアノの調べに乗って尺八が情景を足してゆく、その時に見える景色は水墨画の様な淡い濃淡の世界ではなく、果てしなく横方向に広がっていて、それに次第に地平線までの奥行きが足されてゆく。ぼんやりと薄雲に隠れた月ではなく、クッキリと夜空に浮かぶ月が広大な大地を青白く照らして、その月を大きくうねりながらも静かに揺れる水面が映し出している。そんな情景を見せてくれた。

どんな楽器でも演奏者のパーソナルな部分が、そのサウンドに大きく影響する。オーストラリア人であるアン・ノーマンさんの奏でるサウンドには、「侘び寂び」「そこはかとなく」という日本独特のものだけではなく、広大な大地の広がりや生命の力強さを感じることが出来た。

最後に、これが「可能性」や「自由な発想」なんだよと子供達に見せて、聞かせてあげる事が出来たらいいなと思った。

妹尾研祐

The sound produced on shakuhachi in this performance was of a whole other dimension to that of Japan’s time-honoured instrument.  It wasn’t 尺八 anymore, but if I dare to name it, I was caught by the sound of a new instrument called “shakuhachi.” *

I first heard Anne Norman’s shakuhachi at a live show titled “Moon in Water” at Nagomi Mansion in Yokohama. The sound she played as an Australian is reminiscent of Aboriginal didgeridoo, harmonica, flute flutter-tongue and other musical instruments. It was a wonderful performance that went beyond the framework of the instrument, with an occasionally whiff of progressive rock that smacked of Pink Floyd and Yes.

It was the landscapes and scenes that attracted me most about her performance. I especially felt it in the improvisations on the concert’s Moon theme. The shakuhachi rode the quiet etudes of the piano, evoking images of a landscape in which I spied not a faint ink painting of a world of light and shade or a dim moon hidden behind a veil of clouds, but an endless line gradually stretching to the far horizon — the moon in the night sky clearly illuminating the wide earth.

The personality of a performer greatly affects the sound of any instrument. The sound played by Anne Norman, an Australian, captured not only the ‘wabisabi’ and subtle sensibilities of Japan, but I also felt the strength of life and expanse of a vast land.

In the end, I thought it would be good if I could show children that this is “Possibility” and “Free Thinking,” and let them hear it for themselves.

SENŌ Kensuke

NB: 尺八 (shakuhachi) is written using two kanji: 尺=shaku which is a measuring length roughly similar to a foot [1 (shaku) = 30.3 cm] and 八=hachi means eight. The standard 尺八 is 1.8尺 long. At this concert I performed on three instruments: 1.8, 2.0 and 2.1尺. Shakuhachi traditionally has 5 holes. Only my 1.8尺 has 7 holes. I originally added the two extra holes in order to assist in playing Baroque and contemporary music. I keep them closed when playing classical Japanese pieces. 

Dshak

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初めて、ソロの尺八の演奏を聴きました。最初は耳も慣れないかんじだったのですが、いつのまにかその音に引き込まれていました。空間を泳いでるような(流れる)音に癒されました。尺八であのような弾む音を聴けるとは思いませんでした。

お囃子や戦国時代や歴史物のドキュメンタリーでの印象が強い私にとってアンノーマンさんの演奏は本当に衝撃でした!音が時間と共に流れていくのに、しかし前に出した音たちが耳に残ってその音が後で出す音と重なるみたいでした。一人でどうしてこのように出来るのだろう。と不思議に思いました。アンノーマンさんの優しい雰囲気も印象的でした。いざ尺八を吹くと強さも交じるのが素敵でした。

酒匂フミカ

This was the first time I listened to a solo shakuhachi performance. At first, it was unfamiliar to my ears, but before I knew it, I was drawn into that sound. I was comforted, as though swimming through space. I didn’t expect to hear such a stimulating sound from the shakuhachi.

For me, who has a strong impression of hayashi folk music from historical documentaries of the period of warring states, Anne Norman’s performance was really startling! The sound flowed with time. Sounds that were made before remained in the ears and seemed to overlap with sounds that were made later. How can one do this alone? I thought it was mysterious. Her gentle atmosphere was impressive, and, combined with her strength of blowing, it was wonderful.

SAKOU Fumika

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PianoOrgan2

オーストラリアの尺八演奏家「アン・ノーマン」の音に触れたとき、様々な考えがめぐりました。彼女は上田流の中村心瞳、東京芸術大学で人間国宝・故山口五郎(琴古流)、海童道の田嶋直士に師事。

ただ伝統流派の尺八を継承しているだけでなく自らの表現手段に尺八を使い、しっかりした裏付けのある演奏法に基づいた新しい手法は、尺八という楽器の可能性を広げ、日本の原風景を切り取ったような空間を感じさせてくれました。

住んでいる人より他所からきた人の方が日本の地方都市の街の魅力を感じ楽しんでいる光景が多く見られます。同じ事が日本の伝統芸能にも言えるのではないでしょうか。海外の演奏家「アン・ノーマン」によって気づく日本古典芸能の新しい世界。日本の皆さんに広く紹介していかなければならないと感じた演奏会でした。

鈴木伸幸

When I experienced the sound of Australian shakuhachi performer, Anne Norman, various ideas came to me. She studied Ueda style under NAKAMURA Shindo, and at Tokyo National University of Fine Arts under the late national treasure, YAMAGUCHI Goro (Kinko school), and with TAJIMA Tadashi, (Watazumido style).

In addition to inheriting the traditional schools of shakuhachi, she employs her own means of contemporary practice based on well-honed performance methods as a means of expression on shakuhachi, opening up the potential of the instrument. I felt like a cut was made [in the space-time continuum], allowing the ancient Japanese landscape to break through into the present.

It seems people from other places feel and enjoy the scenes and charm of provincial Japan more than those who live here. Perhaps the same can be said for Japanese traditional performing arts. I have become aware of a new world within the Japanese classical performing arts as presented by an overseas performer, Anne Norman. It was a concert that I feel I must introduce to all Japanese people.

SUZUKI Nobuyuki

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Concert Flyer:

FlyerFinalNagomitei

Program Notes:

ProgamNagomitei_2019

About anne norman

musician, shakuhachi player, author, poet, tea lover...
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